Nu är det gjort!

Jag kom till Torsby sjukhus klockan 07:45 i morse.
Fick byta om till sjukhusets trosor (som gick ovanför naveln), mjukisbrallor,
"nattskjorta", operationsstrumpor och absolut ingen bh.
Härligt att gå omkring i en vit, genomskinlig grej utan bh under.
Fick sitta och vänta ett jäkla tag! Det kan vara så på dagkirurgin.
Det var jag och massa 75+are där, yey :)

Ca kl 10:00 fick jag lägga mig på en säng mitt bland massa andra människor.
En sköterska skulle sätta dropp i en ådra på handen.
Men varken jag eller ådran tyckte det kändes bra, så hon fick flytta droppet
med ett stick i armvecket istället.
En gubbe kom och började sticka sprutor i mitt ben och min fot.
Det gjorde ganska ont eftersom han möljde omkring med kanylen överallt.
Jag fick lite annat bus i droppet också, härligt lullig :)
Sen skjutsade några sköterskor iväg mig och jag fick hoppa över till en smalare säng.
Sedan rätt in i ett gigantiskt operationsrum.
Tror dom var ca 6 pers som hade hand om mig :D

Jag var helt bedövad i foten, så jag kände ingen smärta alls.
Kände dock att dom höll på å pilla med grejer.
När dom sågade så var det som när man borrar i tänderna.
Man känner att det skakar och att dom håller på.
Men det gör inte det minsta ont :)

Jag hade en blodtrycksmanchett som mätte blodtrycket var femte minut.
EKG tog dom också under operationen.
Plus en grej runt fotleden som pressade ut allt blod från foten till benet.

Yvette, hon som satt vid mitt huvud hela tiden.
Hon satte in en slags tuss med en tillkopplad slang på, i min näsa.
Det började klia som attan! Så jag började kraffsa.
Hon tillät mig att ta ur tussen. Sagt och gjort!
Sen till det roliga: Jag lyssnade ju på musik i min ipod under hela operationen.
Så när jag skulle sätta snäckan i örat efter
nästuss-insidenten så stoppade jag hörsnäckan i näsan och började mummla. Haha!
Lite knäppt sådär :) Annars låg jag mest och mimade till musiken under operationen.
Blev lite chockad när dom sa att dom höll på att sy ihop. Det gick väldigt fort.

Efteråt låg jag och chillade i en allmän sal som var som en reception.
Anita (en av sköterskorna) frågade om jag ville ha något i magen.
Det ville jag verkligen! Jag sa att ville ha saftsoppa och smörgås.
För hon sa att jag fick välja mellan kaffe, te och saftsoppa.
Men jag fick kaffe, haha. Utan mjölk dessutom.
Men det gick ner det också. Jag satt mest och log åt alla och var glad.

Sen hade mammas mobil dött, så jag fick vänta en timme på henne.
Det var lite drygt. Men sen kom hon som en ängel och hämtade mig med rullstol.
Nu har jag i princip nyss kommit hem.
Har inte haft det minsta ont i foten än, men är jäkligt beredd.
För jag vet att det kommer komma.
Har bunkrat upp med vatten och smärtstillande här.
Nu ska jag äta lite chokladpudding så länge, medans jag väntar på smärtorna ;)
Fotleden är dessvärre ganska svullen, men det lägger sig nog snart hoppas jag.


Före operationen, 07:45.






Lite trött ;)



Klumpedunsen. Spruthål full fossingen. Kolla hur dom har "dragit isär"
stortån och tvåan, haha :)




Kommentarer
Postat av: amanda, stylist

Hejsan!

Är en tjej på 16 år som också har Hallux Valgus, har fått remiss & håller tummarna på att jag får en operationstid så snart som möjligt!

Det jag har varit mest rädd för är själva operationen, det här med att vara vaken & få höra hur dom borrar osv. Känslan får mig att rysa. Men sen när jag hittade din blogg & såg att du hade fått lyssnat på musik så sken jag som en sol! Är inte lika rädd längre & att få lyssna på musik under operationen skulle vara ett himmelrike för mig!



Hoppas du gillar din fot iallafall & att den är bättre nu :)



Kram

2010-12-18 @ 18:09:07
URL: http://rosajordgubbar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0